Ce trebuie să știi atunci când alegi să faci ,,remarketing” pe Facebook sau Google

➡ ,,Remarketing” – Pentru că la început a fost…internetul

Într-o perioadă în care numărul site-urilor de e-commerce crește exponențial de la an la an, iar piața din România continuă să se dezvolte, era normal ca și deciziile de cumpărare ale consumatorilor să nu mai vină atât de ușor și de unidirecțional. Cred că cea mai bună comparație ar fi cu televiziunea de dinainte de 1989 și televiziunea de azi. Pe atunci aveai un singur canal TV, nu aveai altă alegere decât să te uiți sau nu.

Astăzi faci ,,zapping” printre sute de canale și, pe lângă posturile HD sau nu de la TV ai multiple variante de consum și pe tabletă și telefon. La fel se întâmplă și în industria de e-commerce. Astăzi consumatorii de cumpărături sau servicii online au multiple variante.

E foarte simplu să stai acasă pe laptop sau chiar în metrou pe telefon și să cauți informații despre un produs sau să cauți magazine de la care poți cumpăra acel produs și să compari ofertele. E mult mai ușor decât în offline.

,,Remarketing”-ul este o tactică ce se bazează pe segmentare comportamentală în mediul digital și se construiește cu ajutorul ,,urmelor” pe care le lasă utilizatorul în navigarea online, indiferent că face asta pe un PC clasic, un latop, tabletă sau smartphone.

,,Remarketing”-ul, ca și tactică, a început să fie folosit de către ownerii de business-uri online pentru a urmări consumatorii cu scopul de a le prezenta oferte, promoții sau pur și simplu pentru a rămâne aproape de ei. Însă, dacă aceste oferte sunt prezentate prea des și nu au un conținut adecvat, există riscul ca rezultatul să nu fie cel dorit de către client.

Un studiu oferit de iSense Solution în martie 2017 accentuează tocmai acest lucru. Potrivit acestora, 75% dintre români cred că reclamele din online sunt repetitive, în timp ce 59% le consideră plictisitoare.

În acelaşi timp, consumatorii ar fi mai atenți la conținutul publicat de o marcă în mediul online dacă acesta ar fi util pentru ei (75%), dacă i-ar surprinde (48%) sau dacă ar fi amuzant (34%).

Studiul a fost realizat cu ajutorul unui formular online de către compania iSense Solutions și a fost efectuat pe un eșantion de 1.051 de respondenți, membri ai Panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta intre 16-65 ani, din mediul urban din România, iar culegerea datelor a fost realizată în luna februarie 2017. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.

Prin urmare, întrebarea rămâne: Cum trebuie făcut un ,,remarketing” corect?

➡ ,,Remarketing” – Începuturi

,,Remarketing”-ul a apărut ca o nevoie a pieței. Să nu uităm că puțini sunt consumatorii care se duc țintă pe un site, aleg un produs și îl cumpără instant.

Potrivit ALC.com, peste 98% dintre consumatorii de comerț online mai verifică același produs pe cel puțin încă un site înainte de a lua o decizie de cumpărare. Practic, odată plecat de pe site-ul tău șansele ca un vizitator să se întoarcă sunt mici din foarte multe motive.

În primul rând sunt foarte mari șansele ca el să fie distras de alte lucruri atunci când navighează pe internet. Apoi există și alte site-uri concurente care vând aceleași produse sau produse similare. Astfel a apărut nevoia de a reaminti unui consumator de site-ul tău și de produsele tale. Asta face practic ,,remarketing”-ul.

Să luăm cel mai clasic exemplu. Un vizitator părăsește site-ul abandonând coșul de produse creat, fără a lăsa o adresă de email sau altă metodă de a fi contactat. Dar prin tool-urile de ,,remarketing”, acel client poate să vadă reclame la acel produs, la anumite oferte sau să fie informat de anumite beneficii. Sunt și campanii care includ un reminder și care sugerează consumatorului să finalizeze comanda.

Prin urmare nu e de mirare că cei care folosesc ,,remarketing”-ul văd un ROI crescut: mai multe vânzări și obiective îndeplinite, dar și mai multe căutari ale brandului.

➡ Google sau Facebook?

Probabil cu toții ați auzit de ,,prăjiturile” de la Google, acele cookies-uri care se află în spatele browser-elor și care colectează ,,insight”-uri. Practic ,,remarketing”-ul e posibil și cu ajutorul acestor elemente, printre altele. Codurile nu sunt vizibile pentru vizitatori și nu afectează viteza de încărcare a site-urilor.

În cazul Google există trei unelte care ajută livrarea campaniilor de ,,remarketing”.

– Google Analytics, prin instalarea codului de tracking și crearea de liste de ,,remarketing”.

– Google AdWords, prin reclame segmentate si personalizate.

Google AdSense, prin sistemul de afisare al reclamelor AdWords in Display Network.

Să explic. Dacă te interesează o campanie de ,,remarketing” prin Google trebuie să știi câteva funcționalități. În primul rând, listele de remarketing le poți face în Analytics sau în AdWords, iar reclamele poți să le livrezi tot prin AdWords.

De asemenea, cu ajutorul AdSense și DoubleClick un publisher alege să îți pună reclama sau reclamele pe site pentru a atinge audiența pe care o cauți. Dacă în sistemul Google se folosește în general termenul de remarketing, Facebook a decis să folosească sinonimul – ,,retargeting”, iar campaniile se configurează în jurul ,,Facebook Retargeting”.

Ca și exemplu, valabil atât pentru Facebook cât și pentru Google, dacă ai o campanie și ai observat că sunt utilizatori care au abandonat produse în coșul de cumpărături, trebuie doar să creezi o lista cu titlul ,,Recuperare coș” și să setezi condiția ca cei din listă să fi ajuns la pagina de finalizare comandă.

Cum poți să ,,urmărești” utlizatorii pe Facebook? Prin intermediul unui instrument numit ,,Facebook Pixel”. Principalul avantaj al acestei tactici este tocmai faptul că reclamele pe care vrei să le promovezi ajung exact la acei utilizatori care au interacționat cu produsele tale.

➡ Lucruri de reținut despre ,,remarketing” dacă ești la început

Cred că este destul de clar faptul că dacă vrei să faci remarketing trebuie să ai o bază de la care vrei să pleci. Asta înseamnă că ai nevoie de trafic, ai nevoie de o comunitate strânsă în jurul produselor pe care vrei să le comercializezi.

Ca idee, dacă ești la început cu site-ul și nu ai încă trafic relevant, ar fi recomandabil să setezi, pe lângă lista cu ,,Membership duration” de 30 de zile și o listă cu o durată de 540 de zile, pentru a nu pierde vizitatorii din listă. Cu timpul poți testa și liste cu ,,Membership duration” pe 2-3 luni și să le folosești alternativ în funcție de obiectivele propuse.

Odată lista creată e impetuos necesar ca ea să colecteze minim 100 de persoane/cookies-uri, o limită minimă impusă de Adwords. În Facebook limita este de 20 de useri. Dacă aceste limite nu sunt atinse, campania nu va livra.

Și asta nu e tot. Nu poți să mergi prea mult timp cu o listă setată la 540 de zile pentru că există riscul să ai o frecvență de afișare destul de mare și să creezi disconfort, să enervezi, să plictisești.

Ca și sugestii, e important să ai grijă la detalii. În AdWords poți să alegi un maxim al numărului de afișări către un utilizator pe zi, pe săptămână sau pe lună. În Facebook poți să faci o campanie de reach în care să alegi să te afișezi o dată la 3 zile sau de 3 ori la 5 zile. Sau dacă ai o campanie scurtă cu durata o săptămână, poți alege maxim 2 ori pe zi.

➡ Concluzii

Indiferent că alegi ,,remarketing” pe Google sau pe Facebook, trebuie să fii atent la imaginea pe care vrei să o promovezi și la textul conceput. Să nu uităm că în România piața se află încă în expansiune.

Potrivit unei analize GPeC, în 2016 cumpărăturile online în România depășeau suma de 5 milioane de euro pe zi. În procente asta înseamnă o creștere cu 30% față de 2015.

Altfel spus, ,,remarketing”-ul e util pentru noile business-uri, dar și pentru business-urile cu o anumită vechime. Dar să nu uităm să analizăm cu atenție datele din piață atunci când folosim listele de remarketing și frecvența cu care vrem să impactăm consumatorii. Prea des nu e bine, prea rar nu e suficient!

Vrei mai multe detalii? Intră în legătură cu  ➡ un consultant WebDigital

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.